Metabolický syndrom a metabolismus 4.8/5 (90)

Co přesně je metabolismus

Slovo “metabolismus” se často spojuje s pojmy jako “dieta”, “cvičení” a “hubnutí”. Málokdy je však toto módní slovo důkladně vysvětleno. Výsledkem je, že venku koluje mnoho dezinformací o metabolismu.

Lékařská definice metabolismu?

Podle Mayo Clinic se jedná o “tělesné procesy potřebné k udržení života”. Prostřednictvím procesu metabolismu vaše tělo přeměňuje přijímanou potravu na potřebnou energii. Je to životně důležitý proces pro všechny živé organismy, nejen pro člověka. Tento pojem zahrnuje všechny nepřetržité chemické procesy, které vás udržují při životě, včetně dýchání, trávení potravy a obnovy buněk.
O tom jak funguje metabolismus existuje řada mýtů, které lidem zkreslují pohled na to jak se o správnou funkci metabolických pochodů starat.
Pojďme se na ty nejčastější podívat.

MÝTUS: Hubenější lidé mají rychlejší metabolismus

Pokud jde o metabolismus záleží spíše na na poměru svalové hmoty a tuků než na velikosti těla. Svaly jsou metabolicky aktivnější, což znamená, že čím více svalů máte, tím více kalorií spálíte, když odpočíváte. Není pravda, že čím jste hubenější, tím rychlejší je váš metabolismus. Místo toho záleží na tom, jak jste svalnatí.

Proto je zvedání činek jedním z nejlepších způsobů, jak zrychlit metabolismus. Zaměření se pouze na kardio cvičení nebude mít stejný účinek.

MÝTUS: Váš metabolismus je genetický a nelze ho změnit

Vaše geny mají vliv na váš metabolismus, ale ne tak velký jako životní návyky, které praktikujete. Množství pohybu, kterému se věnujete, a volba stravy jsou důležitějšími faktory, které (naštěstí) můžete ovlivnit.

Některé genetické předpoklady však mohou váš metabolismus ovlivnit. Například Hashimotova choroba, dědičné onemocnění, které může mít za následek nedostatečnou činnost štítné žlázy, může podle Clevelandské kliniky zpomalit váš metabolismus a vést k přibývání na váze.

FAKT: Pokud máte pomalý metabolismus, je pravděpodobnější, že přiberete

Pokud je váš metabolismus pomalejší, vaše tělo nedokáže tak rychle spálit kalorie, které přijímáte.

Váš metabolismus však není jedinou věcí, kterou je třeba brát v úvahu, když se snažíte shodit pár kilo navíc. Podle Mayo Clinic je však navzdory obecnému přesvědčení je pomalý metabolismus zřídkakdy příčinou nadváhy. Ačkoli metabolismus ovlivňuje základní energetické potřeby vašeho těla, o vaší hmotnosti nakonec rozhoduje to, kolik toho sníte a vypijete spolu s množstvím fyzické aktivity. Jinými slovy, i když máte pomalý metabolismus, můžete (naštěstí) svou váhu kontrolovat tím, že budete správně jíst a cvičit.

MÝTUS: Pokud máte rychlý metabolismus, můžete jíst, co chcete

Je sice pravda, že lidé s rychlejším metabolismem nemusí nutně přibírat na váze tak rychle jako ti s pomalejším metabolismem, ale rychlý metabolismus není výmluvou pro vyhození tradičních dietních doporučení z okna. Vyvážená strava přináší velké zdravotní výhody, které nesouvisejí s udržováním hmotnosti, včetně dobrého zdraví srdce a prevence některých druhů rakoviny.

MÝTUS: Jíst více menších jídel během dne je pro metabolismus lepší než jíst tři pravidelná jídla denně

Často se lidem říká, aby jedli pět nebo šest malých jídel denně, ale objevují se výzkumy, které říkají, že je možná lepší jíst dvě nebo tři skromná jídla denně. Když lidé slyší, že mohou jíst pět nebo šest malých jídel, nejedí malá jídla. Lidé často nesledují, kolik toho v daný den zkonzumují.

Podstatné je, že si musíte uvědomit, kolik toho jíte a co jíte. Nepřemýšlejte pouze v kategoriích kalorií. Nemusí jít nutně o jednoduchou kalorickou rovnici. Je velký rozdíl jestli jíte ke svačině koblihu s 250 kaloriemi, nebo 250kalorickou svačinu s kvalitní bílkovinou?

FAKT: Váš metabolismus se s věkem zpomaluje

I když je to smutná pravda o stárnutí, není to tak špatné: váš metabolismus se nezastaví hned po třicítce, jak si někteří lidé myslí. Můžete to ovlivnit a to stejnými životními návyky, které vždycky vstupují do rovnice metabolismu.

Zpomalení metabolismu může být nejvíce patrné kolem menopauzy po padesátce. Jakmile projdou menopauzou, mívají ženy největší potíže. Hormonální změny, které na ženy působí, když procházejí menopauzou, by mohly zvýšit pravděpodobnost, že přiberou na váze v oblasti břicha, boků a stehen.

Metabolický syndrom (MTS)

Co je metabolický syndrom?

Metabolický syndrom je skupina pěti rizikových faktorů, které zvyšují pravděpodobnost vzniku srdečních onemocnění, cukrovky a mrtvice. Těchto pět rizikových faktorů je následujících:

– zvýšený krevní tlak (vyšší než 130/85 mmHg)
– vysoká hladina cukru v krvi (inzulínová rezistence)
– nadbytek tuku v oblasti pasu
– vysoká hladina triglyceridů
– nízká hladina dobrého cholesterolu neboli HDL

Pokud máte některý z těchto rizikových faktorů, neznamená to, že trpíte metabolickým syndromem. Pokud však některý z nich máte, zvyšuje se pravděpodobnost vzniku kardiovaskulárního onemocnění. Pokud máte tři nebo více těchto faktorů, je u vás diagnostikován metabolický syndrom, který zvyšuje riziko zdravotních komplikací.

Americká kardiologická asociace (AHA) uvádí, že v současné době trpí metabolickým syndromem (MTS) 23 % dospělých.

Jaké jsou rizikové faktory metabolického syndromu?

Rizikové faktory metabolického syndromu souvisejí s obezitou. Dva nejdůležitější rizikové faktory jsou definovány Národním institutem pro srdce, plíce a krev takto:

  • centrální obezita neboli nadbytek tuku kolem střední a horní části těla
  • inzulínová rezistence, která ztěžuje tělu využití cukru

Existují i další faktory, které mohou zvyšovat riziko metabolického syndromu. Mezi ně patří např.:

  • věk
  • rodinná anamnéza metabolického syndromu
  • nedostatek pohybu
  • ženy, u kterých byl diagnostikován syndrom polycystických vaječníků

Jak se diagnostikuje MTS?

K diagnostice metabolického syndromu bude muset lékař provést několik různých testů. Na základě výsledků těchto testů bude hledat tři nebo více příznaků této poruchy. Váš lékař může zkontrolovat jeden nebo více z následujících příznaků:

  • obvod pasu
  • triglyceridy v krvi nalačno
  • hladinu cholesterolu
  • krevní tlak
  • hladinu glukózy nalačno

Abnormality zjištěné u tří nebo více z těchto testů ukazují na přítomnost metabolického syndromu.

Jaké jsou komplikace metabolického syndromu?

Komplikace, které mohou být důsledkem MTS, jsou často závažné a dlouhodobé (chronické). Patří mezi ně:

  • kornatění tepen (ateroskleróza)
  • cukrovka
  • srdeční infarkt
  • onemocnění ledvin
  • mrtvice
  • nealkoholické ztukovatění jater
  • onemocnění periferních tepen
  • kardiovaskulární onemocnění

Pokud se u vás rozvine cukrovka, můžete být ohroženi dalšími zdravotními komplikacemi, včetně:

  • poškození očí (retinopatie)
  • poškození nervů (neuropatie)
  • onemocnění ledvin
  • amputace končetin

Jak se léčí metabolický syndrom?

Pokud je u vás diagnostikován MTS, cílem léčby je snížit riziko vzniku dalších zdravotních komplikací. Lékař vám doporučí změnu životního stylu, která může zahrnovat snížení vaší současné hmotnosti o 7 až 10 % a alespoň 30 minut středně intenzivního až intenzivního cvičení pět až sedm dní v týdnu. Může vám také doporučit, abyste přestali kouřit.

Lékař vám může předepsat léky na snížení krevního tlaku, cholesterolu a/nebo cukru v krvi. Může vám také předepsat nízkou dávku aspirinu, která vám pomůže snížit riziko mrtvice a srdečního infarktu.

Jaké jsou vyhlídky pacientů s metabolickým syndromem?

Vyhlídky lidí s metabolickým syndromem mohou být poměrně dobré, pokud se podaří zvládnout příznaky. Lidé, kteří se řídí radami svého lékaře, správně se stravují, cvičí, přestanou kouřit a zhubnou, sníží pravděpodobnost vzniku závažných zdravotních problémů, jako je srdeční infarkt nebo mozková mrtvice.

Přestože léčba příznaků sníží zdravotní komplikace, většina lidí s tímto onemocněním má dlouhodobé riziko kardiovaskulárních onemocnění. Pokud se u vás toto onemocnění rozvine, budete muset být sledováni lékařem, abyste předešli závažným zdravotním problémům, jako je srdeční infarkt nebo mozková mrtvice.

Jak lze metabolickému syndromu předcházet?

Prevence metabolického syndromu je jistě možná. Udržování zdravého obvodu pasu a hladiny krevního tlaku a cholesterolu snižuje riziko metabolického syndromu. Cvičení a snížení hmotnosti mohou v tomto úsilí pomoci a snížit inzulinovou rezistenci.

Zejména jezte zdravou stravu, která zahrnuje ovoce, zeleninu a celozrnné výrobky. Cvičení je také důležité, pokud jde o prevenci tohoto onemocnění. Pravidelná fyzická aktivita sníží váš krevní tlak, hladinu cukru v krvi a cholesterolu. Klíčové je snažit se udržet si zdravou hmotnost. Než začnete cvičební program nebo radikálně změníte svůj jídelníček, poraďte se se svým lékařem.

MTS GUARD® Phytosome® Power Complex je patentovaná forma bergamotu navázaného na komplex fosfolipidů s klinicky prokázanou zvýšenou vstřebatelností a biologickou dostupností.

Bergamot (Citrus bergamia) je voňavé ovoce velikosti pomeranče, barvou podobné citronu. 80 % světové produkce se pěstuje v jižní Kalábrii v Itálii. Bergamotové silice jsou základem chutě a vůně čaje druhu Earl Grey. V bergamotu byla nalezena řada fytochemikálií včetně brutieridinu a melitidinu a dalších flavonoidů, flavonů O-glukosidů a C-glukosidů. Řada studií potvrdila, že polyfenoly z bergamotu působí mimo jiné na funkci AMPK a pankreatické esterhydrolázy cholesterolu (pCEH). AMPK je hlavním regulátorem buněčné a celo-tělní homeostázy energie. Jedná se o energetický senzor, který koordinuje metabolické dráhy, především metabolismus lipidů a sacharidů.

Související články

Ohodnoťte článek

Redakce webu Superionherbs.cz: zobrazit autory.

1 komentář v “Metabolický syndrom a metabolismus

  1. Daniela píše:

    Vaše rady považuji za velice prospěšné a užitečné. Vždy si ráda přečtu fundované rady. Hlavně nyní
    budu sledovat účinky produktů, které jsem objednala. Vše jsem objednávala pro manžela, prodělal mozkovou příhodu před 5 lety a před 21 lety silný infarkt miokardu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *