Jóga nidra: Regenerujte svůj mozek a tělo pomocí této starobylé (málo známé) praxe 4.87/5 (200)

Pod pojmem jóga se lidé často si představí pružná těla, která se kroutí a ohýbají nepředstavitelnými způsoby. Třeba ve Spojených státech se jóga stala silným fyzickým cvičením, jehož cílem je spalovat kalorie a zvyšovat pružnost. Tato představa o józe je však jen letmým pohledem na mnoho tradic a praktik, které posilují celého člověka – tělo, mysl i ducha.

Co je jóga nidra?

Praxe jógy nidry má své kořeny v Indii, kde byla rozvinuta a rozšířena, zejména Bihárskou školou. Jóga nidra byla studována napříč kontinenty a její praxe je podložena vědeckými poznatky.

Jak tedy vypadá cvičení jógy nidry? Na první pohled se může zdát, že nejde o nic jiného než o ležení na podlaze zabalené do velmi pohodlného oblečení a přikrývek. Ale v klidu je síla. A moderní věda nyní přichází na to, co jogíni vědí už odedávna: jóga nidra, zlepšuje zdraví, a to mnoha překvapivými způsoby.

Velký počet lidí, kteří praktikují jógu nidru, uvádí, že se cítí plně odpočatí již po 30 až 120 minutách cvičení. To je mnohem kratší doba než osm hodin spánku, které jsou obvykle pro tento typ obnovy zapotřebí. A pak je tu ještě 65% nárůst dopaminu. O tom se dozvíte více níže. Pod článkem najdete také ukázkovou lekci jóga nidry pod vedením průvodce.

Protože jóga nidra v překladu znamená jógový spánek, někteří lidé si myslí, že jde o cvičení jógy, které se provádí při usínání. Ve skutečnosti je lepší cvičit jógu nidru dříve během dne, protože nechcete, aby si mozek spojoval cvičení s úplným usnutím. Přesto může praktikování meditace jóga nidra pomoci zlepšit váš celkový spánkový režim.

Poloha pro praktikování joga nidry je snadná a příjemná.

10 přínosů jógy nidry

Je dostupná pro každého

Snad nejdůležitějším přínosem jógy nidry je to, že je to praxe dostupná každému z nás. Žádné šílené otočky nebo stání na hlavě! Podle organizace Yoga International je to také jedna z nejjednodušších jógových praktik, kterou lze rozvíjet a udržovat. Protože se cvičí výhradně v savaně, což znamená, že ležíte, neexistuje žádný “špatný” způsob, jak ji provádět.

Jóga nidra snižuje stres a úzkost

Bylo prokázáno, že jóga nidra účinně snižuje stres a úzkost. Studie z roku 2018 publikovaná v časopise International Journal of Yoga zjistila, že jóga nidra je při snižování kognitivních i fyziologických příznaků úzkosti účinnější než meditace. Ve Spojených státech došlo k dramatickému nárůstu hospitalizací v důsledku stresu u mužů i žen. Chronicky zvýšená hladina stresových hormonů, jako je kortizol a adrenalin, vede ke zvýšenému výskytu zánětů, srdečních onemocnění, únavy, mrtvice, poruchám spánku a chronické bolesti. Je důležité, abychom si nyní udělali čas na své zdraví, abychom si později nemuseli dělat čas na své potíže.

Jiná studie se zabývala variabilitou srdeční frekvence, která je známkou rovnováhy autonomního nervového systému, a zjistila, že jóga nidra (samostatně nebo před cvičením ásan) zlepšila variabilitu srdeční frekvence. Cvičení jóga nidra posunulo rovnováhu autonomního nervového systému směrem k parasympatickému nervovému systému. Právě parasympatický nervový systém řídí naši relaxační reakci, běžně označovanou jako reakce “odpočinku a trávení”.

Jóga nidra zpomaluje mozkové vlny a tím napomáhá regeneraci a hojení

Jóga nidra uvádí studenta do nejhlubšího stavu spánku, kdy mozek produkuje vlny theta (4-7 hertzů) a delta (1-3 hertzů), ale student zůstává po celou dobu při vědomí. Theta stav je stav velmi hluboké relaxace; používá se v hypnóze a během REM spánku. Mozkové vlny jsou zpomaleny na frekvenci 4-7 cyklů za sekundu. Theta vlny jsou vždy kreativní, vyznačují se pocity inspirace a jsou velmi duchovní. Předpokládá se, že tento duševní stav umožňuje jednat pod úrovní vědomé mysli.

Naproti tomu vlny delta jsou nejpomalejší vlny s frekvencí 1-4 cykly za sekundu a vyskytují se během hlubokého spánku bez snů. Když se naše mozkové vlny zpomalí na úroveň delta, je to okamžik, kdy má naše tělo možnost odpočívat, obnovovat se a léčit.

Mozkové vlny jsou součástí elektromagnetického pole, které vzniká kolem mozku díky elektrické aktivitě neuronů. 

Jóga nidra může pomoci léčit trauma

Joga nidra může být použita k léčení traumat. Podle článku v Boston Globe “v roce 2006 provedlo ministerstvo obrany ve Walter Reed Army Medical Center výzkum účinnosti jóga nidry na vojácích, kteří se vrátili z Iráku a Afghánistánu s posttraumatickou stresovou poruchou. To vedlo k zařazení jógy nidry do týdenních léčebných programů pro vojáky v několika zařízeních VA po celé zemi.”

Postupný proces jógy nidry je navržen tak, aby uvolnil tělo a probudil podvědomí a vědomí, což vede k vnitřnímu uzdravení fyzického i emocionálního napětí. Je to vlastně taková protilátka proti modernímu životnímu stylu.

Jsme tak vystresovaní, že neustále žijeme v režimu “uteč nebo bojuj”, a proto jsme ztratili schopnost se z něj přepnout. Když nervový systém uvízne v tomto režimu, vede to k různým zdravotním problémům, včetně zažívacích problémů, napjatých svalů, cévních onemocnění a astmatu.

V minulosti byla PTSD nazývána palebný šok, který vojáci utrpěli v důsledku boje nebo tím, že na ně byla vedena palba. Tento název byl používán až do osmdesátých let minulého století, kdy pojmenování nemoci bylo změněno na posttraumatická stresová porucha. Od té doby je i ostatním lidem, kteří nebyli v boji, ale stali se obětí dopravních nehod, domácího násilí, znásilnění, incestu nebo jiných traumat, konečně poskytována potřebná pomoc a také samotná porucha byla jasně definována, popsána a zkoumána. To, co člověk prožije v traumatu, nikdy nezapomene. 

Jóga nidra snižuje chronickou bolest

Naše tělo se přirozeně chce uzdravit a jóga nidra mu k tomu dává čas. Vzpomínáte si na delta vlny, o kterých jsem se zmínil dříve? A parasympatický nervový systém? Jóga nidra nám pomáhá přepnout z činnosti do bytí, abychom si mohli odpočinout. Podle stejného článku v Boston Globe “generální chirurg americké armády schválil jógu nidru jako intervenci při léčbě chronické bolesti”. Cvičení jógového spánku dává tělu čas na odpočinek, regeneraci a obnovu, čímž se snižuje zánět a zlepšuje funkce imunitního systému.

Vyrovnávání nálady při PMS

Pokud jste se přistihli, že googlujete “jak se zbavit menstruačních křečí”, možná je čas vyzkoušet jógu nidru. Studie na 150 ženách s nepravidelnou menstruací (silné bolesti, nepředvídatelné cykly) zjistila, že ženy, které braly léky a pět dní v týdnu 35 až 40 minut cvičily jógu nidru, pociťovaly méně příznaků, jako jsou bolestivé křeče, úzkost a deprese, než ženy, které braly pouze léky.

Jóga nidra zlepšuje spánek a snižuje nespavost

Jóga nidra zlepšuje spánek a snižuje nespavost. Nespavost a nedostatek spánku přispívají k duševním poruchám, neschponosti zvládání stresu a potlačení imunity. Americká Národní nadace pro spánek (National Sleep Foundation) doporučuje dospělým a mladým dospělým, aby každou noc spali 7-9 hodin. Jóga nidra trénuje mysl a tělo k uvolnění a snadnějšímu přechodu do hlubších stavů spánku. Pětačtyřicet minut jógy nidry se vyrovná až třem hodinám spánku!

Jóga nidra je dobrý způsob, jak doplnit spánek, pokud v noci špatně spíte. Jógu nidru můžete vyzkoušet během polední pauzy nebo ji můžete zkusit těsně před spaním – klidně si zalezte do postele a připravte se na klidný spánek.

Snižuje příznaky diabetu 2. typu

Přínosy jógy nidry a dalších hlubokých relaxačních praktik se mohou týkat i osob s diabetem 2. typu. Studie publikovaná v časopise Indian Journal of Physiology and Pharmacology zjistila, že jóga nidra může zmírnit příznaky diabetu a pomoci kontrolovat hladinu glukózy v krvi.

Pomáhá zvyšovat hladinu dopaminu

Již víme, že jóga mění váš mozek, V první studii svého druhu v roce 2002 vědci pomocí zobrazování mozku potvrdili přirozený účinek jógy nidry na zvýšení hladiny dopaminu. Jediné sezení jógy nidry totiž vedlo k 65% zvýšení uvolňování dopaminu, což ukazuje, že cvičení reguluje stavy vědomí na synaptické úrovni.

Počítačová tomografie mozku praktikujících jógu nidru naznačuje několik věcí:

  • Subjekty byly v hluboce uvolněném stavu, ale nebyly ospalé.
  • Meditační stav je zcela jiný než stav spánku a zahrnuje vědomé uvědomění.
  • Tento stav trval 45 minut a byl rovnoměrně rozložen po celém mozku.

Proč je důležité mít zdravou hladinu dopaminu se dočtete ZDE.

Sankalpa – zasaďte semínka budoucího růstu

Práce v jóga nidře se sankalpou (záměrem nebo pozitivní afirmací) může usnadnit změny v myšlení, vztazích a úspěších, které změní život. Je to nástroj, který jogíni používají již mnoho let k dosažení velkých výkonů. Práce se sankalpou pomáhá vytvářet v mysli nové sattvické dojmy a může nás posunout do stavu jasnosti, sladění s naší dharmou a napojení na božskou moudrost. Příklady oblíbených sankalp jsou “Jsem klidný”, “Jsem silný” a “Jsem svědek”, ale klidně si vymyslete vlastní.

Jak vidíte, přínosů jógy nidry je mnoho. Pokud jste ji ještě nevyzkoušeli, doporučuji vám, abyste to zkusili. Nevyžaduje žádné speciální rekvizity, můžete ji cvičit doma v pyžamu a opravdu ji nemůžete dělat špatně. Doporučuji vám, abyste si našli nahrávku, která s vámi rezonuje, a cvičili ji. Jednu nahrávku přikládám.

Řízená meditace joga nidry

Ohodnoťte článek

Redakce webu Superionherbs.cz: zobrazit autory.

19 komentářů v “Jóga nidra: Regenerujte svůj mozek a tělo pomocí této starobylé (málo známé) praxe

  1. Pavel píše:

    Děkuji za připomenutí tohoto blahodárného cvičení, které jsem v minulosti často praktikoval v rámci pravidelné skupinové jógy nebo letních jógových “ústraních” Určitě se k němu opět vrátím.

  2. Marie píše:

    Děkuji za vynikající článek o dalším způsobu využití jógy pro zlepšení života. Na jógu jsem chodila 19 roků, nejdříve na jógu relaxační, později kundaliní jógu. Společná cvičení zastavil až koronavirus. Díky naší cvičitelce, která nám posílala lekce přes počítač na cvičení s ní distančně jsme pokračovali dál. Jóga nidra mne velmi zaujala a já jí vzala jako další výzvu. Za pár měsíců mi bude 75 roků a i když mne potkalo hodně životních zkoušek a zádrhelů, věřím, že právě jóga pro mne byla před léty jedním z nejlepších rozhodnutí. Děkuji

  3. Magda Mikstajová píše:

    Velmi pekne dakujem za cenné informacie, firma na nás nezabuda, určite vyskušam, velmi by som to potrebovala, nakolko som dochodkyna a problémy so spánkom su.
    Dakujem magda

  4. Miluše Peckertová píše:

    Moc děkuji za článek o józe a meditační ukázku. Určitě zkusím, nadchlo mě to.

  5. E. J. Mikovičová píše:

    Komentár ma skôr rozptyluje, alebo až dráždi a rozčuľuje. Je neskutočne neprirodzený, ba možno až vtieravý. Prepáčte prosím, ale naozaj to tak pociťujem.
    Prajem pekný obyčajný deň. E. J. Mikovičová

  6. Drahuše Zíková píše:

    Nad jógou jsem přemýšlela vzhledem ke svému věku jsem ale zvládala jen část. Toto je ale přesně to, co se mi líbí a co mně činí radost, je to přesně pro mně. Děkuji moc za skvělou radu jak si ještě ve stáří pomoci.

  7. Kateřina Růžičková píše:

    Krásná řízená meditace a k ní výborný informativní a inspirativní článek 🙂 Děkuji

  8. Antonín píše:

    Krásné zdravé , motivační hudba.Mam velikou radost ,že jsem se setkal s Vama

    Děkuji za info velmi si toho vážím…….. .
    Zdravím ve zdraví a s úsměvem….
    Antonín

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *