7 potravin škodlivých pro mozek 4.76/5 (83)

zobrazení mozku a nápis Chcete zdravý mozek? Těchto 7 substancí nekonzumujte!

Lidský mozek se považuje za nejsložitější systém ve známém vesmíru, nepočítáme-li lidské dějiny. Lidský mozek tvoří asi 85 miliard různých druhů nervových buněk. Kromě toho má stejný počet buněk gliových. Gliové buňky dělají nervovým buňkám lešení, chůvu i ochrannou policii. Nervové buňky si vyměňují informace v místech vzájemných kontaktů. Těm se říká synapse. V lidském mozku je 1 – 100 trilionů synapsí.

Kognitivní a emoční dysfunkce jsou v naší společnosti stále větší zátěží. Přesné faktory a základní mechanismy vyvolávající tyto poruchy nebyly dosud objasněny. Zdá se, že vedle naší genetické výbavy hraje důležitou roli souhra specifických environmentálních problémů, ke kterým dochází během přesně definovaných vývojových období. Je zajímavé, že mozkové dysfunkce se nejčastěji vyskytují současně s metabolickými poruchami a nebo špatnými stravovacími návyky.

Kalorický příjem a složení stravy mají velký vliv na kognitivní funkce a emoce. Tento vliv je ještě zřejmější v kritických obdobích vývoje lidského těla. Například strava v raném věku a vystavení stresu mohou vést k řadě kognitivní dysfunkci v průběhu života. Podobně častá konzumace stravy s vysokým obsahem tuků aktivuje hipokampus, a vyvolává zesílenou neuroinflamační (zánětlivou) reakci na mírnou imunitní výzvu, což způsobuje deficity paměti.

Naopak konzumace ovoce a zeleniny s vysokým obsahem polyfenolů může zabránit a dokonce zvrátit kognitivní deficity související s věkem snížením oxidačního stresu a zánětů. Porozumění vztahům mezi stravou, poznáváním a emocemi je nezbytné k odhalení mechanismů zapojených do strategií a prevence nebo zmírnění patologických neurologických stavů.

Diabetická těhotenství u matek a dokonce nezdravá strava u nediabetiků může vést k metabolickým komplikacím, včetně diabetu a obezity u potomků. Může také způsobit změny v mozkovém systému odměn u potomstva tak, že jsou upřednostňovány potraviny s vysokým obsahem tuků a sacharózy. Podobně, vysoká spotřeba vysoce tučných potravin a slazených nápojů v dětství mohou urychlit přírůstek na váze a vést k dlouhodobým metabolickým komplikacím, které mohou být spojeny s horší funkcí mozku. Na druhé straně, některé doplňky stravy mohou pozitivně ovlivnit kognitivní funkce.

Ve výčtech studií, které bez nejmenších pochyb potvrzují význam stravy pro zdraví mozku a potažmo celého organizmu, bychom mohli pokračovat velmi dlouho. Váš mozek je nejdůležitější orgán ve vašem těle. Zajišťuje aby vaše srdce bilo, plíce dýchaly a všechny systémy v těle fungovali. Proto je nezbytné udržovat mozek v optimálním stavu.

Některé potraviny mají negativní vliv na mozek, ovlivňují paměť a náladu a zvyšují riziko demence. Odhady předpovídají, že demence ovlivní do roku 2030 více než 65 milionů lidí na celém světě. Můžete snížit riziko onemocnění tím, že některé potraviny z vaší stravy odstraníte. Pojďme se nyní podívat na sedm potravin, které vašemu mozku škodí nejvíce.

1. Sladké nápoje

Mezi sladké nápoje patří nápoje jako limonády, sportovní nápoje, energetické nápoje a ovocné šťávy.

Vysoký příjem sladkých nápojů nejen rozšiřuje váš pas a zvyšuje riziko cukrovky 2. typu a srdečních chorob – má také negativní vliv na váš mozek. Nadměrný příjem sladkých nápojů zvyšuje pravděpodobnost vzniku diabetu 2. typu, a ten zase zvyšuje riziko Alzheimerovy choroby. Vyšší hladiny cukru v krvi mohou navíc zvýšit riziko demence, a to i u lidí bez diabetu.

Studie na zvířatech ukázaly, že vysoký příjem fruktózy může vést k inzulínové rezistenci v mozku, jakož i ke snížení mozkové funkce, paměti, učení a tvorbě mozkových neuronů. Jedna studie na potkanech zjistila, že strava s vysokým obsahem cukru zvyšuje zánět mozku a zhoršuje paměť. Kromě toho byly krysy, které konzumovaly stravu sestávající z 11% fruktózy, trpěly horšími následky než ty, jejichž strava sestávala z 11% běžného cukru.

Další studie zjistila, že krysy krmené dietou s vysokým obsahem fruktózy přibývají na váze, mají horší kontrolu hladiny cukru v krvi a vyšší riziko metabolických poruch a poruch paměti.

I když jsou nutné další studie na lidech, výsledky naznačují, že vysoký příjem fruktózy ze sladkých nápojů může mít další negativní účinky na mozek, kromě účinků cukru.

SOUHRN

Vysoký příjem sladkých nápojů může zvýšit riziko demence. Nápoje s vysokým obsahem fruktózy způsobovat zánět mozku a zhoršovat paměť a učení.

Zdroje:

2. Rafinované sacharidy

Mezi rafinované uhlohydráty patří cukry a vysoce zpracovaná zrna, například bílá mouka.

Tyto typy sacharidů mají obecně vysoký glykemický index (GI). To znamená, že je vaše tělo rychle tráví, což způsobí zvýšení hladiny cukru v krvi a hladiny inzulínu. Při konzumaci ve větším množství mají tato jídla také vysokou glykemickou zátěž (GL). GL se týká toho, jak jídlo zvyšuje hladinu cukru v krvi na základě velikosti porce.

Bylo zjištěno, že potraviny, které mají vysoký GI a vysoký GL, narušují mozkovou funkci. Výzkum ukázal, že jen jedno jídlo s vysokou glykemickou zátěží může narušit paměť u dětí i dospělých (zdroj zde)

Další studie u zdravých vysokoškolských studentů zjistila, že ti, kteří měli vyšší příjem tuku a rafinovaného cukru, měli také slabší paměť.

Tento účinek na paměť může být způsoben zánětem hipokampu, části mozku, který ovlivňuje některé aspekty paměti. Zánět mozku je považován za rizikový faktor pro degenerativní onemocnění mozku, včetně Alzheimerovy choroby a demence.

Jedna studie se například zabývala staršími lidmi, kteří konzumovali více než 58% denních kalorií ve formě sacharidů. Studie zjistila, že mají téměř dvojnásobné riziko mírného mentálního poškození a demence (zdroj zde)

Sacharidy mohou mít i jiné účinky na mozek. Jedna studie například zjistila, že děti ve věku od šesti do sedmi let, které konzumovaly stravu s vysokým obsahem rafinovaných sacharidů měli nižší skóre v neverbální inteligenci (zdroj zde).

Glykemický index a glykemickou zátěž potravin dokáže výrazně snížit Fenuprim a Chitomax. Ideálně 2 tobolky těsně před jídlem zapít cca 0,3 litru vody.

Zdravé sacharidy jsou žádoucí

Mezi zdravé sacharidy s nižším GI patří potraviny jako zelenina, ovoce, luštěniny a celá zrna. Pomocí této databáze můžete najít GI a GL běžných potravin.

SOUHRN

Vysoký příjem rafinovaných sacharidů s vysokým glykemickým indexem (GI) a glykemickým zatížením (GL) může narušit paměť a inteligenci a také zvýšit riziko demence. Patří sem cukry a vysoce zpracovaná zrna, jako je bílá mouka.

3. Potraviny s vysokým obsahem trans tuků

Trans-tuky jsou typem nenasycených tuků, které mohou mít nepříznivý vliv na zdraví mozku.

Transmastné oleje, které se přirozeně vyskytují v živočišných produktech, jako je maso a mléčné výrobky, nepředstavují hlavní problém. Problémem jsou průmyslově vyráběné trans-tuky, také známé jako hydrogenované rostlinné oleje. Tyto umělé trans-tuky se vyskytují v margarínech, polevách, hotových koláčcích a předbaleném cukroví.

Studie zjistily, že když lidé konzumují vyšší množství transmastných tuků, mají tendenci ke zvýšenému riziku Alzheimerovy choroby, horší paměti, menšímu objemu mozku a kognitivnímu poklesu (zdro1, zdroj2, zdroj3)

Mají negativní vliv na mnoho dalších aspektů zdraví, včetně zdraví srdce a zánětlivých reakcí (zdroj1, zdroj2).

Tuky jsou základem zdraví

Tuky jsou základem zdraví – ovšem musí to být ty, které obsahují nenasycené mastné kyseliny a najdete je v potravinách semena chia, lněná semena, ořechy nebo avokádo.

SOUHRN

Trans-tuky mohou být spojeny se zhoršenou pamětí a rizikem Alzheimerovy choroby, ale důkazy jsou smíšené. Dobrou strategií může být úplné vynechání transtuků a zvýšení nenasycených tuků ve vaší stravě.

4. Vysoce zpracované potraviny

Vysoce zpracované potraviny obsahují většinou vysoký obsah cukru, přidaných tuků a soli. Zahrnují potraviny, jako jsou hranolky, sladkosti, instantní nudle, mikrovlnný popcorn, omáčky a hotová jídla.

Tato jídla mají obvykle vysoký obsah kalorií a nízký obsah jiných živin. Jsou to přesně ty druhy potravin, které způsobují přírůstek na váze, což může mít negativní vliv na vaše zdraví mozku.

Studie u 243 lidí zjistila, že zvýšený tuk v orgánech nebo viscerální tuk je spojen s poškozením mozkové tkáně. Další studie na 130 lidech zjistila, že dochází k měřitelnému poklesu tkáně mozku i v raných stádiích metabolického syndromu (zdroj).

Složení živin zpracovaných potravin v západní stravě může také negativně ovlivnit mozek a přispět k rozvoji degenerativních chorob.

Studie zahrnující 52 lidí zjistila, že strava s vysokým obsahem nezdravých složek vedla ke snížení hladin metabolismu cukru v mozku a ke snížení mozkové tkáně. Tyto faktory jsou považovány za markery Alzheimerovy choroby (zdroj).

Další studie zahrnující 18 080 lidí zjistila, že strava s vysokým obsahem smažených potravin a zpracovaného masa je spojena s nižším skóre v učení a paměti (zdroj).

Podobné výsledky byly nalezeny v další rozsáhlé studii s 5 038 lidmi. Strava s vysokým obsahem červeného masa, zpracovaného masa, pečených fazolí a smažených potravin byla spojena se zánětem a rychlejším poklesem kognitivních funkcí v průběhu 10 let (11).

Narušení hematoencefalické bariéry

Hematoencefalické mozková bariéra je membrána mezi mozkem a krevní zásobou pro zbytek těla. Pomáhá chránit mozek tím, že brání vstupu některých látek.

Hematoencefalická bariéra


Ve studiích na zvířatech vykazovaly potkany krmení dietou s vysokým obsahem tuku a vysokým obsahem cukru po dobu osmi měsíců zhoršenou schopnost učení a negativní změny plasticity mozku. Další studie zjistila, že u potkanů ​​krmených dietou s vysokou kalorickou hodnotou došlo k narušení hematoencefalické bariéry (zdroj).

Jedním ze způsobů, jak mohou zpracované potraviny negativně ovlivnit mozek, je snížení produkce molekuly nazývané neurotrofický faktor odvozený z mozku (BDNF) (zdroj).

Tato molekula se nachází v různých částech mozku, včetně hippocampu, a je důležitá pro dlouhodobou paměť, učení a růst nových neuronů. Jakékoli snížení tedy může mít na tyto funkce negativní dopad .

Zpracovaným potravinám se můžete vyhnout konzumací převážně čerstvých celých potravin, jako je ovoce, zelenina, ořechy, semena, luštěniny, maso a ryby. Navíc se ukázalo, že středomořská strava chrání před degenerací a poklesem kognitivních funkcí (zdroj).

SOUHRN

Zpracované potraviny přispívají k ukládání viscerálního tuku v orgánech, což je spojeno s úbytkem mozkové tkáně. Navíc strava západního stylu může zvýšit zánět mozku a narušit paměť, učení, plasticitu mozku a hematoencefalickou bariéru.

Pro optimální funkci nervové soustavy a mozku – Hericium a Saffron.

5. Aspartam

Chemický vzorec aspartamu

Aspartam je umělé sladidlo používané v mnoha produktech bez cukru. Lidé se často rozhodnou jej použít, když se snaží zhubnout nebo se vyhnout cukru. Toto široce používané sladidlo je však spojováno s behaviorálními a kognitivními problémy.

Aspartam je vyroben z fenylalaninu, methanolu a kyseliny asparagové. Fenylalanin může procházet hematoencefalickou bariérou a může narušit produkci neurotransmiterů. Kromě toho aspartam je chemický stresor a může zvýšit zranitelnost mozku oxidačním stresem (zdroj).

Někteří vědci se domnívají, že tyto faktory mohou mít negativní účinky na učení a emoce, když je aspartam konzumován nadměrně. Jedna studie se zaměřila na účinky stravy s vysokým obsahem aspartamů. Účastníci konzumovali asi 11 mg aspartamu na každou libru své tělesné hmotnosti (25 mg na kg) po dobu osmi dnů. Na konci studie byli podrážděnější, měli vyšší míru deprese a horší provedli mentální testy (zdroj).

Další studie zjistila, že lidé, kteří konzumovali uměle slazené nealkoholické nápoje, měli zvýšené riziko mozkové mrtvice a demence, ačkoli přesný typ sladidla nebyl specifikován (zdroj).

Tyto experimenty rovněž podpořil experimentální výzkum na myších a potkanech. Studie opakovaného příjmu aspartamu u myší zjistila, že zhoršuje paměť a zvyšuje oxidační stres v mozku. Jiný zjistil, že dlouhodobý příjem vedl k nerovnováze v antioxidačním stavu v mozku (zdroj).

Jiné pokusy na zvířatech nezjistily žádné negativní účinky, i když se jednalo spíše o experimenty s jednou dávkou, než o dlouhodobé. Navíc jsou myši a krysy údajně 60krát méně citlivé na fenylalanin než lidé.

Navzdory těmto zjištěním je aspartam stále považován za bezpečné sladidlo, pokud ho lidé konzumují v množství asi 40–50 mg na kg tělesné hmotnosti denně nebo méně (42 důvěryhodný zdroj). Podle těchto pokynů by měla 150 kilogramová (68 kg) osoba udržovat příjem aspartamu pod přibližně 3 400 mg denně.

Pro srovnání(340 ml plechovka dietní sody obsahuje asi 180 mg.

SOUHRN

Aspartam je umělé sladidlo, které se nachází v mnoha nealkoholických nápojích a produktech bez cukru. Souvisí s behaviorálními a kognitivními problémy, celkově se však považuje za bezpečný produkt.

6. Alkohol

Při konzumaci s mírou může být alkohol příjemným doplňkem k ke kvalitnímu jídlu. Nadměrná konzumace však může mít vážné účinky na mozek. Chronické užívání alkoholu má za následek snížení objemu mozku, metabolické změny a narušení tvorby neurotransmiterů, což jsou chemikálie, které mozek používá ke komunikaci.

Lidé s alkoholismem mají často nedostatek vitaminu B1. To může vést k poruše mozku zvané Wernickeova encefalopatie, která se zase může vyvinout v Korsakoffův syndrom (zdroj). Tento syndrom se vyznačuje vážným poškozením mozku, včetně ztráty paměti, poruch zraku, zmatení a nestability.

Nadměrná konzumace alkoholu může mít také negativní účinky i u ne-alkoholiků. Těžké jednorázové pitné epizody se nazývají „nadměrné pití“. Tyto akutní epizody mohou způsobit, že mozek interpretuje emocionální narážky jinak, než je obvyklé. Například lidé mají sníženou citlivost na smutné tváře a zvýšenou citlivost na rozzlobené tváře (zdroj). Předpokládá se, že tyto změny v rozpoznávání emocí mohou být příčinou agrese související s alkoholem .

Kromě toho může mít konzumace alkoholu během těhotenství devastující účinky na plod. Vzhledem k tomu, že se jeho mozek stále vyvíjí, mohou toxické účinky alkoholu vést k vývojovým poruchám, jako je fetální alkoholový syndrom (zdroj).

Účinek zneužívání alkoholu u dospívajících je obzvláště škodlivý, protože mozek se stále vyvíjí. Teenageři, kteří pijí alkohol, mají abnormality ve struktuře mozku, funkci a chování, ve srovnání s těmi, kteří alkohol nekomzumují (zdroj). Jedná se zejména o alkoholické nápoje ve směsi s energetickými nápoji. Jejich výsledkem je zvýšení míry nadměrného pití, zhoršené řízení, rizikové chování a zvýšené riziko závislosti na alkoholu.

Narušení spánkových schémat

Dalším účinkem alkoholu je narušení spánkových schémat. Pití velkého množství alkoholu před spaním je spojeno se špatnou kvalitou spánku, což může vést k chronické deprivaci spánku (zdroj).

Mírná konzumace alkoholu však může mít příznivé účinky, včetně zlepšení zdraví srdce a snížení rizika cukrovky. Tyto příznivé účinky byly zaznamenány zejména při mírné spotřebě vína v jedné sklenici denně (zdroj).

Celkově byste se měli vyhnout nadměrné konzumaci alkoholu, zejména pokud jste teenager nebo mladý dospělý, a vyhnout se nadměrnému jednorázovému pití alkoholu.

V těhotenství, je nejbezpečnější vyhnout se pití alkoholu úplně.

Elektroencefalogramové záznamy (30sekundová epocha) Fz kanálů od reprezentativního subjektu během spánku s pomalými vlnami (SWS) v jejich prvním
cyklus po alkoholu (horní panel) a placebu (spodní panel), což ukazuje zvýšení alfa aktivity během SWS.

SOUHRN

Zatímco mírný příjem alkoholu může mít některé pozitivní účinky na zdraví, nadměrná konzumace může vést ke ztrátě paměti, změnám chování a narušení spánku. Mezi zvláště vysoce rizikové skupiny patří teenageři, mladí dospělí a těhotné ženy.

7. Ryby s vysokým obsahem rtuti

Rtuť je těžký kov a neurologický jed, který se může ve zvířecích tkáních ukládat a uchovávat po dlouhou dobu. Velké dravé ryby s dlouhou délkou života jsou obzvláště náchylné k hromadění rtuti a mohou obsahovat množství rtuti přesahující 1 milion násobek koncentrace okolní vody (zdroj).

Z tohoto důvodu jsou primárním potravinovým zdrojem rtuti u lidí mořské plody, zejména divoké odrůdy ryb. Poté, co člověk požije rtuť, ta se přes trávicí systém dostává a koncentruje v mozku, játrech a ledvinách. U těhotných žen se také koncentruje v placentě a plodu (56).

Mezi účinky rtuti patří narušení centrálního nervového systému a neurotransmiterů a tvorbě neurotoxinů, což vede k poškození mozku. Pro vývoj plodů a malých dětí může rtuť narušit vývoj mozku a způsobit destrukci buněčných složek. To může vést k mozkové obrně a dalším vývojovým zpožděním a deficitům (zdroj).

Většina ryb však není významným zdrojem rtuti. Ve skutečnosti jsou ryby vysoce kvalitní bílkoviny a obsahují mnoho důležitých živin, jako jsou omega-3, vitamín B12, zinek, železo a hořčík. Proto je důležité zahrnout ryby jako součást zdravé výživy.

Obecně se doporučuje, aby dospělí jedli dvě až tři porce ryb týdně. Pokud však jíte žraloka nebo mečouna, konzumujte pouze jednu porci a poté tento týden žádné ryby (zdroj).

Těhotné ženy a děti by se měly vyhýbat nebo omezovat ryby s vysokým obsahem rtuti, včetně žraloků, mečounů, tuňáků, makrel obecných a štíhlicovitých druhů. Je bezpečné konzumovat dvě až tři porce jiných ryb s nízkou záteží rtuti týdně.

SOUHRN

Rtuť je neurotoxický prvek, který může být obzvláště škodlivý pro vyvíjející se plody a malé děti. Primárním zdrojem potravy jsou velké dravé ryby, jako je žralok a mečoun. Nejlepší je omezit příjem ryb s vysokým obsahem rtuti.

Sečteno a podtrženo

Vaše strava má rozhodně velký vliv na zdraví vašeho mozku.

Zánětlivé stravovací návyky jako je konzumace potraviny vysokým obsahem cukru, rafinovaných sacharidů, nezdravých tuků a zpracovaných potravin mohou přispět k poškození paměti a učení, jakož i ke zvýšení rizika onemocnění, jako je Alzheimerova choroba a demence.

Pro mozek je nebezpečné i několik dalších látek v potravě.

Alkohol může způsobit masivní poškození mozku, když je konzumován ve velkém množství, zatímco rtuť nacházející se b mořských plodech může být neurotoxická a trvale poškozovat vyvíjející se mozky.

To však neznamená, že se musíte těmto potravinám úplně vyhnout. Ve skutečnosti mají některé potraviny, jako je alkohol a ryby, zdravotní přínosy.

Jednou z nejlepších věcí, které můžete udělat pro svůj mozek, je konzumovat pestrou stravu bohatou na zdravé, čerstvé celé potraviny.

Další články související s tématem

    Ohodnoťte článek

    Redakce webu Superionherbs.cz: zobrazit autory.

    1 komentář v “7 potravin škodlivých pro mozek

    1. Andrea68 píše:

      Po přečtení vašeho článku, budu dávat větší pozor na potraviny . Do rodinného jídelníčku, už dnes vím, že nám chybí ryby.Děkuji za dobré rady….

    Napsat komentář

    Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *