Jak uvolnit „svaly duše“ – chikung v dřepu 4.81/5 (77)

dřep chikung se zdůrazněním významu

Jedním z nejlepších cvičení pro posílení vnitřní energie organismu je bezpochyby dřep. Dřep je běžnou pozicí v mnoha regionech světa, které nejsou tolik zasažené moderní civilizací. V těchto oblastech je dřep považován za relaxační polohu, zatímco v moderní západní společnosti je nazýván “cvičením“.

Od nepaměti si lidé uvědomovali blahodárné účinky dřepu. Pociťovali, že při dřepu se jejich organizmus dostával do hlubokého stavu uvolnění, při kterém se uvolňuje křížová oblast páteře a zlepšuje se proudění životní energie vzhůru páteří.

Dřep je také úzce spojen s pospolitostí. V tradičních komunitách lidé často sedí v dřepu v kruhu. Je to ideální poloha pro práci třeba na poli, protože práce může být snadno prokládána odpočinkem, aniž by člověk musel měnit polohu. I děti si často hrají v dřepu.

Jelikož dřep navozuje stav uvolnění a klidu je to přirozená pozice pro meditaci. V mnoha domorodých kulturách si tuto pozici osvojili právě z tohoto důvodu.

Není náhoda, že v józe je tato pozice považována za tu, která je nejblíže vysoce energetizovanému stavu, ve kterém se nachází lidské embryo. V dřepu dochází ke zpomalení metabolismu, spotřeba energie se dostává do toho nejúspornějšího módu a k uchovávání energie dochází nejoptimálnějším způsobem. Spánková poloha, ve které ležíme na boku s koleny přitaženými k hrudi, je podobná pozici dřepu. Podvědomě tuto polohu vyhledáváme pro její regenerační působení.

V mnoha kulturách jsou lidé pohřbíváni v poloze dřepu, protože to připomíná polohu dítěte před narozením. Takže tělo odpočívá v poloze, která ho spojuje s původním stavem bytí.

Dřep by tak mohl být nazýván chikungovým cvičením číslo jedna. Naše tělo přirozeně a podvědomě pociťuje moudrost této tělesné polohy.

Dřep a bederní svaly

Více než jakákoliv jiná poloha, dřep otevírá spodní bederní páteř a preventivně chrání páteř před výhřezem plotýnek. Aktivuje latentní pánevní sílu, otevírá třísla, zvyšuje pružnost kyčlí, zvyšuje tlak směrem dolů a zlepšuje odvod odpadních látek, toxinů, plynů a reaktivuje střevo. Při dřepu gravitační síla otočí energetický proud ze země a způsobí jeho zvýšený pohyb vzhůru přes hráz do páteřního kanálu, kde probudí mozkomíšní tekutiny a otevře a protáhne páteř. To usnadní tok energie chi vzhůru směrem do mozku.

Uvolněné bederní svaly (psoas) přispívají k toku energií meridiány

Dále dřep působí jako masáž pro plíce a srdce. Aktivizovaná energie z dolního tantienu pomáhá srdci aktivovat krevní oběh.

Neméně důležitou roli dřep hraje v protažení bederních svalů a svalů třísel, které jsou odpovědné za funkci kyčlí a pružnost páteře. Tyto svaly se s věkem zkracují a jsou často poškozeny stresem, úzkostí a někdy i přecitlivělostí na chlad. Jejich zkrácení deformuje správnou vzpřímenou tělesnou polohu a způsobuje blokády v toku energie v horně-dolních hlavních meridiánech. V čínštině se tyto svaly nazývají “svaly duše”. Aby duše byla v harmonii, je třeba mít narovnané a vzpřímené tělo.

Když bederní svaly uvolníme a protáhneme, obnovíme tím propojení mezi dolní a horní částí těla. Energetická výměna mezi ohnivou energií srdce a vodní energií ledvin, tak může probíhat správně a umožňuje, aby ledviny byly prohřáté a srdce ochlazené. Tím je zajištěna základní rovnováha mezi jinovou a jangovou energií v organizmu.

Praktikování dřepu

Pro zachování zdraví a obnovu pružnosti se doporučuje denně praktikovat 3-5 minut. Pokud nejste dostatečně ohební nebo máte problémy s koleny začněte variantou č. 2.

Dřep s pomocí zdi

  1. Rozkročte se na šířku ramen a stoupněte si čelem ke zdi (asi 18 cm od zdi). Jak se budete zlepšovat můžete vzdálenost zkracovat a přibližovat se ke zdi a zároveň zmenšovat šířku rozkročení.
  2. Ruce uvolněně dejte podél těla, tak aby se špičky prstů dotýkaly stehen.
  3. Pomalu začněte spouštět zadek dolů jako byste si sedali. Někteří lidé mají tendenci se příliš předklánět a zeď slouží k tomu, aby k tomu nedocházelo.
  4. Dřepněte, jak můžete a jemně ohněte kolena.
  5. Dýchejte do oblasti břicha pod pupkem. Hrudník by měl být uvolněný.
  6. Jak se dřep prohlubuje směrem k zemi pociťujte gravitační sílu, která vás táhne dolů a opačnou sílu, která vás táhne nahoru.
  7. Pokud máte potíže s přepadáváním dozadu, můžete si dát ruce před sebe a opřít se kolena nebo dřepovat např. ve dveřích a přidržet se přímo rukama zdi.
  8. Vydržte v dřepu minutu a celý postup opakujte.
Varianta 1 – bez opory

 

Varianta 2 – s pomocí přidžení se zdi. Velmi snadno takto můžete dřepovat ve dveřích a chytit se zárubně.

Po třech až pěti opakováních dřepů je ideální navázat 10ti minutovým cvičením Zhan Zhuang.

 

 

 

Ohodnoťte článek

9 thoughts on “Jak uvolnit „svaly duše“ – chikung v dřepu

  1. Babča says:

    Sice přepadávám nejdříve dopředu,pak dozadu,pak se zvednu jen s, o něco opěrou.Ale budu to zkoušet.

  2. Darina Liptáková says:

    Moc Vám děkuji za rady jak jednoduše a bez problémů zrelaxovat svaly pánve a svaly celé bederní oblasti. Třísla obvykle bývají slabou stránkou těchto problémů a váš názorný výklad velice dobře pomůže všem, co si nedokážou najít správnou pomoc. DĚKUJI!
    DL

  3. Marie says:

    Zdravím, konečně taky něco co nám pomůže ještě víc utužit tělo a hlavně zdraví. Jsem ráda, že mi pomáhají vaše reishi, cordyceps a další které již užívám a velmi mně pomohli a stále pomáhají. Jsem ráda za každý cvik který neznám a pomůže. Děkuji taky za informace. Marie

  4. Helena says:

    Zdravím, nevím jestli mi pomohlo užívání Vašich produktů a nebo co v tom hraje roli. Jedno je
    jisté, co je užívám, tak se mi zlepšilo astma natolik, že jsem asi po čtyřech měsících užívání vysadila všechny kortikoidy /brala jsem je bezmála 20let/ a dýchá se mi báječně. Před tím to bylo nemyslitelné,
    abych je vynechala na jeden jediný den.Teď jsem 3 týdny bez nich a cítím se skvěle, myslím, že i ty
    kortikoidy mi dělaly v těle dost velkou neplechu. Za Vaše produkty Vám moc a moc děkuji.

  5. Ludmila Kalafusová says:

    Super, áno je to tak aj ja mám skúsenosti , odporúčam cvičiť denne, ale aj 12 cvikov spiralovú stabilizáciu chrbtice podľa Smišeka.

  6. Zdenka Hanelová says:

    Dík za článek,je jasný,přehledný,srozumitelný a inspirativní.Mám problém s kyčlemi,pravidelně cvičím,asi čtrnáct dní přidávám dřepy přesně podle návodu.Cítím uvolnění a celkové zlepšení v oblasti pánve a nohou.
    Tohle cvičení je skvělé,doporučuji všem přátelům.ZH

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *