Vytrvalost sportovců – podpora sportovních výkonů

Aby vytrvalost sportovců dosahovala dobrých výsledků, je zapotřebí upravit odpovídajícím způsobem životní styl.

Sportovec potřebuje, aby jeho sportovní výkony byly úspěšné, tělo by mělo fungovat spolehlivě. Důležitým předpokladem je proto vyvážený příjem a výdej. Sportovec by se měl dostatečně zabývat výběrem vhodné stravy, ze které přijímá energii nebo naopak nevhodná strava mu může ubírat energii. Pokud by člověk, který se zabývá vytrvalostním sportem, pořádně nehospodařil s energií, nebyl by schopný odvádět slušný výkon.

vytrvalost sportovců
Dostatek sacharidů a dalších látek

Především u těchto sportovců je důležité, aby přijímali odpovídající množství sacharidů – předpokládaný příjem by měl odpovídat zhruba až necelým 70 %. Jen tak se dají vytvořit glykogenové rezervy. Glykogen se dá přirovnat k živočišnému škrobu, který dodává energii. Tento polyglukan vytvářejí tisíce molekul glukózy. Dostatek sacharidů má velký význam především proto, že odsouvá dobu, kdy organismus začne spalovat vlastní bílkoviny. Tělo sportovce dokáže při správném stravování ukládat dokonce až dvojnásobek glykogenu než je tomu u ostatních osob.

Důležité je se stravovat vhodně s ohledem na trénink. Okolo doby tréninku (před ním a po něm) by měl sportovec konzumovat rychle a dobře stravitelné pokrmy. V této době jsou nevhodné také nadýmavé potraviny.

Velký význam má také přísun minerálních látek. Například draslík je důležitý pro činnost svalů, a navíc přispívá k pravidelné činnosti srdce, k uvolnění energie, ale také k peristaltice.
Dalším velmi podstatným minerálem pro vytrvalostní sportovce je hořčík. Pokud je ho nedostatek, tělo je unavené a hůře se uvolňuje energie. V souvislosti s minerálními látkami se hovoří také o zinku, který tělo ztrácí potem a močí.

U žen sportovkyň je třeba posílit i dostatečný příjem železa a vitamínu B12, protože mají větší sklony k anémii.

Preventivní opatření

Pro dostatek hospodaření s energií je důležitý vhodný trénink a odpovídající životní styl. Kromě pečlivě volené stravy s dostatkem minerálních látek a dostatečného pitného režimu mohou přispět také výživové doplňky jako třeba určité medicinální houby, které dokáží podpořit vytrvalost sportovců.

Zdroj
http://www.fsps.muni.cz/emuni/data/reader/book-5/08.html
http://www.bezeckaskola.cz/clanky-2-bezecka-strava.html

Produkty

Cordyceps Extrakt
Duanwood Red Reishi Spor
BETAGLUKAN MaxCellTM